mag ik mijn kind volgens de nederlandse wet, de naam Casanova geven?

Is het toegestaan om mijn kind volgens de Nederlandse wet van namen, mijn toekomstige kind, Casanova te noemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.vernoeming.nl/geweigerde-voornamen Hij staat er niet bij!
Antoni
9 jaar geleden
Roepnaam "Cas", neem ik aan? "Casa" (klinkt als: "kassa") lijkt mij immers een beetje vreemd...
Computoon
9 jaar geleden
Je mag helaas de gekste namen geven aan een kind in ons land. Zo lopen er ook al een Bliksem, Splynter (jongens), Bloesem en Psyche (meisjes) rond. De wet beschernt kinderen helaas niet tegen hun ouders die op een krampachtige manier origineel willen zijn. Uit het oogpunt van "vrijheid blijheid" en "alles moet kunnen" wordt zeer veel door de ambtenaar geaccepteerd omdat de wettelijke regels uitermate soepel zijn. Arme kinderen, weer een bron van pestgedrag erbij. Heb eens gelezen dat iemand zijn zoon Diablo noemde. Maar wie noemt er zijn kind nu naar de duivel? Het bleek echter de naam van een auto te zijn van een type van een duur merk. Tja, zo kunnen we straks ook nog Senseo tegemoet zien als naam van een kind voor ouders die graag koffie lusten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als roepnaam mag het, als officiële voornaam niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als kinderen elkaar willen pesten vinden ze daar toch wel een reden voor. Ook op allerlei oudere namen (voor en achter) kan je ook wel iets verzinnen. Wie noemt zijn kind nou naar iets goddelijks? Theo? Je weet wel van Thea. Zal ie ook nog grote voortanden hebben? Dick/Dik (piemol). Toon(ladder), Hans(worst). Geef me maar een lijst namen, kom ik een heel eind. De bron van pestgedrag zijn kinderen* die pesten (en nog gekker "pestbare" kinderen*). Als iemand mij probeerde te pesten met mijn voornaam "Tomaat", kreeg ie gelijk een mooie respons terug of een hoek als ie flauw door bleef gaan. Of ik lachte mee als de grap geslaagd was.
*Ik weet niet wat je aan moet pakken, daar heb ik geen verstand van, het zal wel ergens het midden houden tussen kinderen weerbaarder maken en proberen in te laten zien bij pesters dat hun gedrag niet ok is. Pesten de schuld geven van de (zogenaamde) aanleiding is natuurlijk altijd onjuist. Dan kan je ook de bril die een kind draagt de schuld gaan geven. Of gekker, een kind een bril gaan onthouden om pesten te voorkomen. Niet dat ik zelf gek ben op de "apartenamenhype" maar dat is niet meer dan een persoonlijke voorkeur. Mensen die hun kinderen Senseo noemen omdat ze dat lekker vinden heb geen verstand..... van koffie.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal de voornaam Casanova niet worden toegestaan. Deze naam komt in Nederland namelijk al voor als achternaam.

Op deze website http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/voornaam-kind-kiezen staat dit over de naamskeuze van een kind:

"Voornaam kind kiezen

U mag zelf de voornamen van uw kind kiezen. Maar de voornaam mag niet ongepast zijn en mag geen bestaande achternaam zijn. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan een voornaam weigeren.

Voorbeelden van een ongepaste voornaam

Een ongepaste naam is bijvoorbeeld:

- een scheldwoord;
- een spottende naam;
- een naam die bestaat uit heel veel namen.

Voornaam mag geen bestaande achternaam zijn

De voornaam mag geen bestaande achternaam zijn. Behalve als de bestaande achternaam ook een gebruikelijke voornaam is. Bijvoorbeeld Roos.

Wat als een ambtenaar de voornaam weigert

Weigert de ambtenaar van de burgerlijke stand de voornaam die u op wilt geven? Dan mag u een nieuwe voornaam bedenken. Doet u dat niet, dan geeft de ambtenaar uw kind een voornaam. Bent u het hiermee niet eens? Dan kunt u binnen 6 weken de rechtbank verzoeken de voornaam te wijzigen. U heeft een advocaat nodig om dit voor u te regelen."

"Casanova" komt volgens de Nederlandse Familienamenbank van het Meertens Instituut in Nederland voor als achternaam. Op deze website http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=casanova&gba_naam=Casanova&nfd_naam=Casanova&operator=eq&taal= staat dat deze achternaam in 2007 twaalf keer voorkwam in Nederland.

Op basis daarvan zou de ambtenaar van de burgerlijke stand de naam Casanova als voornaam kunnen weigeren, zoals hierboven vermeld op de website van de Rijksoverheid. De naam Casanova is immers ook geen gebruikelijke voornaam, zoals bijvoorbeeld Roos.

Kortom: het is aan de ambtenaar van de burgerlijke stand hierover te beslissen, maar de kans is groot dat hij of zij de naam Casanova als voornaam zal weigeren omdat deze naam al voorkomt als achternaam. Wil je je kind per se de naam Casanova geven, dan is een gang naar de rechtbank nodig, samen met een advocaat.

De voornaam Casanova komt overigens niet voor in de Nederlandse Voornamenbank van het Meertens Instituut. Het zou dus een unieke voornaam zijn in Nederland.

Er bestaat overigens ook geen Nederlandse Wet van namen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Zie ook http://wetten.overheid.nl/zoeken_op/BWBR0002656/Boek1/Titel2/Artikel4/ voor de wettekst over het geven van een voornaam.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt! beste antwoord!

Andere antwoorden (1)

De Nederlandse wetgeving met betrekking tot de voornaamgeving is te typeren als een 'alles mag, behalve'-constructie, dit wil zeggen: alle voornamen zijn toegestaan, maar er zijn twee uitzonderingen. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag een voornaam niet accepteren wanneer die ongepast is of wanneer die overeenkomt met een bestaande achternaam als die niet ook als voornaam gebruikelijk is. Met betrekking tot het aantal te geven namen kent de wet geen beperkingen. Een extreem aantal namen zou in het uiterste geval nog geweigerd kunnen worden door de naamgeving als ongepast te kwalificeren.

Toegevoegd na 46 seconden:
Dus een echte lijst met -Niet toegestane namen- is er niet.